Doorgaan naar hoofdcontent

Kiep de Kip mag mee koken.

Je kent het verhaaltje nog van Kiep de Kip die klompjes ging kopen. Nu hier komt een ander verhaaltje over Kiep

Kiep is Henny de boerin aan het helpen in de keuken van de boerderij. Ze zijn samen het avondeten aan het klaar maken. Kiep vindt het heel leuk om mee te helpen in de keuken, ze wil alles leren. Vandaag mag Kiep de groente maken. Henny de boerin heeft gezegd dat ze Henk Haan de boer willen verrassen met wat hij het allerliefste eet. “Gestoomde maïskolven”. Henny verteld Kiep precies hoe ze die moet maken. Eerst moet je de groene bladeren die om de maïs zitten eraf trekken dan moet je de maïskolf even afspoelen, je neemt een grote ketel en daarin doe je een bodempje water. Dan leg je er een bord in maar dat moet ondersteboven. Dat doe je omdat de maïs niet in het water maar in de stoom gekookt wordt. Stoom wordt heter dan water en dus wordt de maïs beter gaar. Goed opletten dat er altijd nog wat water in de ketel blijft en dat het niet droog kookt, dan moet je er weer water bij doen. Als na 15 minuten de maïs gaar is, een beetje boter erop smeren en een beetje zout strooien. Ik maak wel de speklapjes voor erbij, Je zult zien dat Henk Haan ervan zal smullen. Dan zal hij zeggen; maar zoals mijn oma dat vroeger op een houtvuurtje kon koken dat kan niemand meer. Zo iets zeggen mannen wel eens. Ze denken dan aan vroeger, ja, ja, want ook Henk Haan is vroeger een klein kuiken geweest die na het spelen heel veel honger had en dan wel eens gezellig bij zijn oma mocht gaan eten.
Nu het eten is bijna klaar, zet jij de bordjes maar vast op tafel en dan mag je Henk gaan roepen. Ik hoor aan het rammelen van de kettingen dat de koeien al op stal zijn. Kiep gaat Henk nu halen. Henk heeft de koeien voer gegeven en heeft zelf ook veel trek. Kiep roept “boer Henk” kom je eten ik heb wat heeeel lekkers voor je gekookt. Maar je moet wel eerst je handjes wassen hoor, want ander moppert de boerin en je moet ook de klompen bij de deur laten want ik heb ook de vloer al geschrobd.
Nu als Henk ziet wat er op tafel staat begint hij te glimmen van plezier. Oh dat vind ik lekker, dat maakte mijn oma vroeger ook altijd. De boerin kijkt naar Kiep en moet lachen, zie je wel knikt ze. Nu de boer zit te smullen, zijn hele kin glimt van de boter.

Zo en morgen weer een ander verhaaltje van Kiep.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat ligt daar Papa?

De pannen van het dak liggen op houten balken. Die zijn misschien wel honderd jaar oud. Dus het huis is ook al heel, heel oud. Een kleine manneke mag samen met papa op de zolder van het grote huis kijken of de pannen nog goed liggen, want anders kan de regen tussen de pannen door vallen. Op een van de balken ziet het kleine jongetje een soort bol liggen. Die bol is van een soort papier. Wat ligt daar papa? Vraagt het manneke. Ik zal je een verhaaltje vertellen, zegt papa. Dit is het huisje van Franka Frutsel. Eens, al wat langer geleden was Franka Frutsel op zoek naar een plaatsje om te gaan wonen. Franka Frutsel is een beestje met een bol rond hoofd met twee lange sprieten, met op haar schouders twee mooie vleugels, zo helder als glas, met een klein lijfje met gele en zwarte strepen. Franka Frutsel had tussen de pannen een gaatje gevonden en daar was ze doorheen gekropen. Het kleine lijfje was wel erg rond want daar zaten een heleboel babytjes in. Niet maar één of twee, nee wel h

Opa.

Mijn pa, jou opa of groot opa. Zo oud, dat het leven bijna ophoud. Vandaag is hij goed, morgen gaat het hem slecht. Eigenlijk heeft hij het wel gezien. Ik denk dat hij in wilt slapen misschien. Maar dan pakt hij mijn tweede stuk taart, en dan denk je, dat was nooit zo zijn aard We genieten dat hij nu weer eet. Het was lange tijd anders zoals je wel weet Zij verzorgt hem met liefde zogoed als het kan. Wat een gelukt voor deze man.

Oproep. Wie helpt mij?

Ik vraag iedereen die dit leest mij te helpen taal en interpunctie fouten te doen verbeteren. Ik zoek hulp om mijn teksten in algemeen beschaaft LIMBURGS te vertalen zonder in spitsvondige plaatselijke verschillen te verdwalen.